Waarom voorlezen?

Onderzoek bewijst: baby’s houden van boeken

Met je baby op schoot een boekje ontdekken is leerzaam. Het stimuleert de taal- en spraakontwikkeling van je kind, zo blijkt uit onderzoek. En het verhoogt de concentratie. Allemaal zaken waar je baby een leven lang plezier van heeft.

Baby’s kunnen meer dan je denkt. Al vanaf de eerste dag luistert je baby naar je stem. In het eerste jaar ontwikkelt een kind zich snel en leert veel nieuwe dingen. Daar speelt BoekStart op in. Klik hier voor het artikel Met voorlezen kun je niet vroeg genoeg beginnen, een interview met onderzoekster Heleen van den Berg.

Voorlezen

Voorlezen

• Is een warm moment samen
• Geeft baby’s informatie over de wereld om hen heen
• Oefent de luistervaardigheid en het concentratievermogen
• Prikkelt de fantasie en sociaal-emotionele vaardigheden
• Stimuleert de taal- en spraakontwikkeling

Vanaf voorjaar 2010 onderzoekt Heleen van den Berg van Universiteit Leiden de effecten van BoekStart. De belangrijkste vraag die onderzocht wordt is of het ‘loont’ om baby’s voor te lezen. De tussenresultaten wijzen uit dat BoekStart positieve effecten sorteert. Een vroege start met voorlezen heeft effect op de taalontwikkeling van kinderen. Wanneer ouders onder invloed van BoekStart meer gaan voorlezen scoren kinderen hoger op taal als ze 15 en 22 maanden oud zijn. Het effect van BoekStart is sterker als kinderen 22 maanden oud zijn: ouders die een vroege start maken met voorlezen en vol enthousiasme de voorleesroutine doorzetten hebben op termijn kinderen die meer voorlopen in de taalontwikkeling. Opvallend is dat kinderen die moeilijk gedrag vertonen extra gebaat zijn bij BoekStart, hun ouders blijven vaker voorlezen, ook als moeilijk gedrag vertoond wordt. Verder zijn ouders meer bekend met het aanbod aan babyboekjes en lezen ze meer voor aan hun baby. Ten slotte gaan ze vaker met hun kinderen naar de Bibliotheek.
Het promotieonderzoek van Heleen van den Berg wordt eind 2014 gepubliceerd. Kijk hier voor een samenvatting van de resultaten. Hieronder zie je een filmpje over de tussenresultaten.

Ook voorlezen in de kinderopvang is belangrijk. Myrte Gosen (Rijksuniversiteit Groningen) onderzocht hoe het leren bij kleuters tot stand komt tijdens interactief voorlezen. ‘Jonge kinderen blijken tot enorm veel in staat als leerkrachten tijdens het voorlezen de leerlingen ruimte bieden om actief mee te denken.’ Klik hier voor meer informatie.

Meer voorlezen, beter in taal

Dat voorlezen goed is voor de taalontwikkeling voor je kind wisten we natuurlijk al lang. Maar voorlezen aan baby’s? Zelfs nog voordat zij kunnen praten? Ook dat blijkt een gunstig effect op de taalontwikkeling van je kind te hebben. In deze brochure lees je meer over het belang van voorlezen bij jou thuis. Ook laat het zien hoe boeken bij jou thuis de taalontwikkeling in het gezin kunnen verbeteren.
Hierin lees je ook meer over wetenschappelijke studies naar de effecten van voorlezen.

St. Lezen De Bibliotheken SIOB