Zoekresultaten
Resultaat 41 - 60 (van 155)
Wouter Colpaert Lang leve de vraag!
het coöperatieve gesprek in theorie en praktijk
Praktische gids voor het voeren van coöperatieve gesprekken, een dialoogvorm waarbij samenwerking, luisteren naar de ander en jezelf en creatief denken centraal staan.
Non-fictie
Nederlands | 164 pagina's | BigBusinessPublishers, [Utrecht] | 2024
Gedrukt boek
Lao Tse | William Martin Tao Te King voor ouders
Opvoedkundige adviezen aan ouders in de vorm van korte interpretaties van de klassieke teksten van de Tao Te King.
Non-fictie
Nederlands | 167 pagina's | Altamira, Haarlem | 2018
Gedrukt boek
Sabine Wassenberg | Maaike Merckens Bekkers Ik zag twee beren filosoferen
filosoferen met kinderen en jongeren; voor opvoeders en begeleiders van kinderen van 8 tot 18 jaar
Non-fictie
Nederlands | 105 pagina's | Levendig Uitgever, [De Meern] | 2014
Gedrukt boek
Don Kwast Denklicht
pleidooi voor filosofisch onderwijs
Pleidooi voor filosofie in het onderwijs als een elementaire wijze van leren denken, het ontwikkelen van denkvaardigheid, zelfkennis, zelfbewustzijn en jezelf worden door zelf na te denken.
Non-fictie
Nederlands | 156 pagina's | ISVW Uitgevers, Leusden | 2018
Gedrukt boek
Susan Neiman Waarom zou je volwassen worden?
Cultuurkritisch essay over de noodzaak om het verschil tussen de wereld zoals die is en zoals die zou moeten zijn, onder ogen te zien.
Non-fictie
Nederlands | 218 pagina's | Ambo|Anthos, Amsterdam | 2014
Gedrukt boek
Sebastien Valkenberg Policor in de polder
hoe politieke correctheid Nederland dom maakt
Analyse van politieke correctheid in Nederland, vooral aan universiteiten en hogescholen, die leidt tot zelfcensuur en conformisme, met argumenten daartegen, kritiek op drogredenen en praktische adviezen om trends te keren.
Non-fictie
Nederlands | 220 pagina's | Ambo|Anthos, Amsterdam | 2021
Gedrukt boek
Rudolf Steiner De opvoeding van het kind
inzicht in het wezen van de mens als basis voor opvoeding en onderwijs
Voordracht door de grondlegger van de antroposofie (1861-1925).
Non-fictie
Nederlands | 54 pagina's | Uitgeverij Pentagon, Amsterdam | 2019
Gedrukt boek
Daan Roovers Mensen maken
nieuw licht op opvoeden
Filosofisch essay over de ideeën van Rousseau over opvoeding en de hedendaagse omstandigheden waaronder kinderen moeten opgroeien.
Non-fictie
Nederlands | 79 pagina's | Ambo|Anthos, Amsterdam | 2017
Gedrukt boek
Martha Nussbaum Niet voor de winst
waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft
Pleidooi voor een socratische vorm van onderwijs waarin ook plaats is voor geesteswetenschappen, als essentieel onderdeel van de vorming van de mens tot onafhankelijk denkende, empatische burger in een democratie.
Non-fictie
Nederlands | 213 pagina's | Ambo, Amsterdam | 2011
Gedrukt boek
Ruud Klarus Denken over onderwijs en opvoeding
een ideeëngeschiedenis van Socrates tot Biesta
Ideeëngeschiedenis van opvoeding en onderwijs door de eeuwen heen, met aandacht voor de belangrijkste denkers en pedagogen die onderwijskunde hebben gevormd. Met zwart-witfoto’s en -illustraties.
Non-fictie
Nederlands | 528 pagina's | Noordboek, Gorredijk | 2024
Gedrukt boek
Rudolf Steiner Jaarfeesten
Voordrachten door de grondlegger van de antroposofie (1861-1925).
Non-fictie
Nederlands | 219 pagina's | Vrij Geestesleven, Zeist | 2012
Gedrukt boek
Mark Leegsma Extreem in de klas
polarisatie en radicalisering in voortgezet en beroepsonderwijs
Interviews met deskundigen met verschillende achtergronden over radicalisering en polarisatie onder scholieren en studenten en de wijze waarop docenten daarmee kunnen omgaan.
Non-fictie
Nederlands | 160 pagina's | ISVW Uitgevers, Leusden | 2017
Gedrukt boek
Jan Bransen Gevormd of vervormd?
een pleidooi voor ander onderwijs
Pleidooi voor veranderingen in het huidige onderwijs om tot een menselijker maat te komen.
Non-fictie
Nederlands | 212 pagina's | ISVW Uitgevers, Leusden | 2019
Gedrukt boek
Jan Dirk Imelman | Jos de Mönnink De verweesde school
kennis, geloof en onderwijs in een democratische samenleving
Kritische beschouwing over onderwijspolitiek van de laatste decennia en de maatschappelijke opdracht van scholen met een heroriëntering op goed onderwijs en verstandige onderwijspolitiek.
Non-fictie
Nederlands | 316 pagina's | ISVW Uitgevers, Leusden | 2021
Gedrukt boek
J. Krishnamurti Een leven lang leren
brieven aan de scholen
Verzameling brieven van de filosoof (1895-1986), waarin hij zijn ideeën over onderwijs, opvoeding en mens-zijn uiteen zet.
Non-fictie
Nederlands | 303 pagina's | Synthese, [Nieuwerkerk aan den IJssel] | 2017
Gedrukt boek
Koen Wessels Dan maken we ons onderwijs zelf wel!
een bildungsvisie
Pleidooi voor een onderwijssysteem waarin kennisverwerving weer samengaat met bewustzijnsontwikkeling en persoonlijke vorming.
Non-fictie
Nederlands | 128 pagina's | ISVW Uitgevers, Leusden | 2017
Gedrukt boek
Aan het werk met Hannah Arendt
professionals in onderwijs, zorg en sociaal werk
Kritiek op denken en doen in de sectoren onderwijs, zorg en sociaal werk, aan de hand van het gedachtegoed van de politiek denker (1906-1975).
Non-fictie
Nederlands | 222 pagina's | ISVW Uitgevers, Leusden | 2017
Gedrukt boek
Marja Havermans | Aagje van der Vossen Spreken is zilver, vragen is goud
in dialoog met ouderen
Praktische gids voor het voeren van gesprekken met ouderen, met name voor verzorgers en verpleegkundigen.
Non-fictie
Nederlands | 119 pagina's | Damon, [Budel] | 2015
Gedrukt boek
Alasdair Macintyre Na de deugd
Een studie naar de theorie van de ethiek
Volgens Alasdair MacIntyre bevindt de wereld zich in een morele chaos, mensen weten niet meer wat goed is en wat niet. In Volgens de deugd stelt hij dat dit komt doordat wij steeds verder weg zijn komen te staan van wat Aristoteles onder ethiek verstond. Wij zouden ons weer moeten richten op wat deze Griekse filosoof begreep als de deugden, datgene wat het leven op zichzelf goed maakt. MacIntyres boek staat aan het begin van een revival van de deugdethiek en inspireerde velen, ook vandaag de dag...
Nederlands | ePub2, 1,5 MB | Ten Have, Utrecht | 2024
E-book
School of Life Wat je op school niet hebt geleerd
Onze schooltijd voelt waarschijnlijk aan als een heel erg lange periode. We maakten ons huiswerk en leerden ongetwijfeld fascinerende dingen over formules, de erosie van gletsjers, de middeleeuwen en werkwoordsvormen in vreemde talen. Maar waarom leerden we – ondanks alle vakken die we hebben gevolgd – nooit over de écht belangrijke dingen die ons nu bezighouden? Het vinden van een geschikte partner, hoe we anderen kunnen vertrouwen, hoe we onszelf moeten begrijpen, hoe we om moeten gaan met rouw,...
Non-fictie
Nederlands | 160 pagina's (ePub2, 0,8 MB) | Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam | 2022
E-book